0,00 kr marketing budget – høst som du sår


I mit job møder jeg tit folk der har fantastiske idéer til nye virksomheder. Energien lyser ud af dem og de fortæller åbent omkring deres strategi og hvorfor det lige er dem der bliver det næste store hit.

En tommelfinger regel i Silicon Valley som man høre gentaget mange gange af VCs er, at den idé, som du tror er revolutionerende, kan du godt regne med allerede er opfundet eller at 5 andre startup er i gang med at udvikle lignende produkt.

Så VCs vil høre, hvorfor er det lige dig der slår igennem, hvor stor gennemslagskræft har du haft til dato og vokser i organisk?

Mange startups knækker halsen på det spørgsmål, for hvordan skal man få brugere til ens site, når man ikke har noget marketing budget (de $$$$ som man vil have fra VCs)

Toluu.com, som udover at være en smart site til at finde nye RSSfeeds, har vist, at de har forstået at skabe denne vækst, uden at bruge marketings kroner.

Gennem sociale netværk har de på baggrund af deres mange relationer, skabt buzz og deres produkt er derfor blevet spredt viralt. Deres fokus har været på Friendfeed og Twitter, hvilket har været nok til at give dem enorm omtale og vækst.

Denne strategi virker simpel, men er det langt fra. Caleb Elston har brugt lang tid på at etablere dette netværk. Det er ikke nok at man signer op til Friendfeed og twitter og inviterer alle folk, for så et spamme dem med marketings budskaber. Folk lugter den og det vil få en negativ effekt. Det handler om, at blive en del af communitiet, være til stede og tage åben og ærlig del i kommunikationen.

Jeg så en tråd omkring Toluu.com og ville gerne have adgang til det. Jeg skrev en kommentar i en tråd på Friendfeed og kort tid efter havde jeg en invitation fra Caleb Elston. Han lyttede!

Står man over for en VC og kan vise de resultater og ikke en mindst forståele for vigtigheden af online fællesskaber, er man allerede et stort skridt på vejen til at blive fundet. Ikke blot forstår du at skabe awareness omkring dit produkt, men du viser at du lytter og forstår din målgruppes behov. Behov ændre sig konstant og derfor er det essentielt, at du lytter for at kunne ændre dit produkt på baggrund af feedback fra dit community.

Hutch Carpenter har en god post om netop Toluu’s måde at benytte sociale netværk strategisk, som du bør læse.

Nu handler denne post om startups, men det er ikke svært at se, hvordan denne strategi kan og bør blive benyttet af alle virksomheder, der er seriøse omkring at vækste deres brand.

Læs mere om værdien af online samtaler.

Foto fra flickr

About these ads

Om mortensaxnaes

Social media marketing konsulent
Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized og tagget , , , , , , , . Bogmærk permalinket.

En Kommentar til 0,00 kr marketing budget – høst som du sår

  1. Hej Morten – jamen jeg er en af de personer der driver virksomhed ved at lære web applikationer at være tilstede online som offline og på den måde markedsføre dem selv. Det er ikke bare enormt effektivt, det er faktisk også enormt sjovt og kreativt at lave, og i de fleste tilfælde er “the sky the limit” når det kommer til kreative indslag….

    jeg kalder det for community marketing eller presence marketing.. =) men social media marketing er også et godt term

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s