Svært ved at følge med…, ikke mærkeligt


RedWriteWeb har en god artikel der tager fat i problemet, hvordan man overvåger kommunikation på social media platforme, som udspringer eller henviser til ens egen kommunikation på en blog eller anden social platform.

FriendFeed.com Logo

Der er noget paradoksalt i, at man de sidste år har talt om, hvordan bloggere og konceptet “social media” har gjort det sværere for virksomheder at overvåge og tage del i, hvad der bliver skrevet om dem. De fleste større virksomheder har i dag implmenteret måder, hvorpå de kan overvåge det buzz der er omkring dem. Gratis løsninger som Google Alerts eller Technorati er gode tools til at holde øje med “bloggersfæren”, men på det sidste, har man set et mindre skift i måden vi kommunikere på. Nu er det ikke længere nok at holde øje med de kommetarer der er på ens egen blog eller de blogs man henvises til at Google Alerts og Technorati.

De nye buzzword er Lifestream eller social media aggregators, som gør det muligt at samle alle sine sociale netværk på et sted. Dvs. at man på en personlig side, kan se alle ens feeds, se hvad der sker med ens facebook, linkedIn og myspace venner og se hvad ens kontakter skriver på twitter.

Twitter_logo

Det paradoksale ligge i, at lige da vi troede at vi vidste, hvordan vi fik samlet den rigtige information, så er samtalen delvist ved at flytte sig. Så nu læser man en blogpost men kommentere og debattere indholdet på Digg, twitter, yahoo buzz, eller via en af de mange social media aggregators. Så når en blogpost kun har ganske få kommentarer, så betyder det ikke at der ikke er noget ved historien, men at kommunikationen kan forgår et andet sted, som man ikke er opmærksom på.

Mange virksomheder har oprettet blogs i den tro, at de derved kunne komme i direkte dialog med deres interessenter og på en eller anden måde, være med til at styre den kommunikation, der er omkring et brand eller en person. Jeg er personligt stor fortaler coporate blogging og åben kommunikation generelt, men i fremtiden vil blogging ikke være nok, da brugerne forventer, at virksomheden er hvor de er. At følge med i dette kommunikationsstrøm er bestemt ikke let, da dine kunder ikke fortæller, hvor og gennem hvilke platforme de har tænkt sig at interagere med dit brand. Artiklen giver en rigtig god oversigt over de tools der er tilgængelige, når man skal forsøge at følge med.

Se liste over lifestreams her

Om mortensaxnaes

Social media marketing konsulent
Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized og tagget , , , , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s