Lad os nu holde fokus


Lad mig først understrege, hvor skønt det er at se debatten omkring sociale medier blomstre i forskellige danske medier og blogs. Det er dog vigtigt at vi holder fokus og at skribenter forstår hvad sociale medier og brugergenereret indhold virkelig drejer sig om.

Mediewatch kommenterer Tine Brødegaard Hansen på debatten der udspringer fra Jacob Elkjærs artikel omkring brugergenereret indhold kontra journalistik. Jeg synes desværre, at hun skyder helt forbi målet og er med til at udhule værdien af at bruge sociale medie strategi i virksomheder.

Det handler ikke om, hvorvidt Facebook kan sparer nogle penge på at få deres indhold oversat og det handler bestemt heller ikke om, at etablerede virksomheder skal overbyde hinanden økonomisk for at få innovative folk til deres side.

At kunne udnytte sociale medier til at skabe værdi for ens virksomhed, handler om relationer, åbenhed, gavmildhed, samtale og inddragelse, for kun igennem disse værdier, kan man få et ægte fællesskab, der giver begge parter noget. Hvis jeg kommer med feedback på et produkt eller kommenterer på en blog, så har det intet med økonomi at gøre, men fordi jeg har et fællesskab med brandet eller en holdning til indholdet på bloggen.

Virksomheder kan bestemt bruge sociale medier til meget rent økonomisk, men hvis virksomheden udstråler, at den kun gør det for at få en økonomisk gevinst, så får det den modstatte effekt. Virksomheden skal gøre sig fortjent til deres brugeres tid og energi og det gør den kun ved at levere ægte værdi tilbage.

Jeg vil anbefale, at du læser Joseph Jaffe’s Join the Conversation, hvis du vil vide mere om virksomheder skal forholde sig til nye medier.

Hvis du vil have et mere strategisk tilgang til “lead user” og bruger involvering, så tag et kig på Eric Von Hippel, som har skrevet mange artikler om dette emne og som stadigvæk er meget aktuel. 

Om mortensaxnaes

Social media marketing konsulent
Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s