Fremtidens PR handler om samtale


Al begyndelse er svær, så derfor vil jeg tage en konstruktiv tilgang i denne blogpost og komme med et par henvisninger og råd til PressWire og den danske PR branche.

Jeg har lige læst en post på Media Watch “PR-branche: Blogs er vigtigt medie” , som igen fik mig til at indse, at den danske PR-branche fortsat er lang bagud, når det gælder adoptering af New Media PR.

Hvad PressWire har indset er, at blogs er et medie og bloggere har indflydelse. Så langt så godt, men hvor PressWire viser at de ikke har forstået blogger relationer og blogger adfærd er når de tror, at måden man kommunikerer med bloggere er ved at gøre pressemeddelelser tilgængelige for bloggere og håbe på, at de tager informationen til sig og blogger om det.

New Media PR handler om dialog og ægte realationer med bloggere og ikke om at plante en traditionel pressemeddelelse på en blog. Hvis man som virksomhed eller PR bureau vil have fat i bloggere, er der nogle guidelines som man skal være opmærksomme på.

1. Lyt til bloggeren eller det community du gerne vil i dialog med. Sæt dig ind i jargonen, de tidligere posts og forstå hvad der interesserer målgruppen. Det tager tid at få indsigt, men det betaler sig i sidste ende. Hvis du kontakter en blogger eller et community og du viser at du ikke har sat dig ind i deres fællesskab, inden du kommer med dit budskab, så vil det få den modsatte effekt.

2. Forsøg ikke at sælge. PR handler om Public Relations, dvs. forholdet mellem virksomhed og omverden. Hvis du forsøger at sælge, skaber du ingen relation, men en hel basal salgskanal, som ingen gider lytte til. Formålet med forholdet kan sagtens være at styrke dit salg, men relationen til et community eller en blog, handler om at skabe dialog omkring produktet og få viden tilbage til virksomheden. Denne kommunikation skulle gerne udmønte sig i positiv omtale, som kan få en viral effekt og i sidste ende føre til bedre salgstal eller forøget brand awareness.

3. Gør dit budskab eksklusivt.  Når PressWire gør deres kunders pressemeddelelser frit tilgængelige for bloggere, så mister det sin eksklusivitet. Som blogger vil man være den første og eneste med en historie. Lige så snart en historie eller nyhed er ude, så er det ikke længere news, men old news.

4. Deltag i samtalen. En dyb realation opbygges over tid og via engagement. Det er ikke nok at sende en pressemeddelelse til en blogger og følge op med en mail. Virksomheden skal være til stede på bloggen og kommentere på relevante indlæg umiddelbart efter at de er postet. Derfor er det essentielt, at virksomheden eller deres PR bureau overvåger nettet og kommenterer på de emner der omhandler deres produkt, på en ærlig og åben måde. Et eksempel kunne være, at pressWire, via deres overvågning af nettet, kommentere på denne blogpost og tager aktiv del i debatten om PR branchen i Danmark.

På min blogroll kan du finde bloggere der skriver om dette emne og som har mange gode råd til hvordan man etablerer rigtige relationer til bloggere.

Jeg vil anbefale at du læser

http://www.web-strategist.com/blog

http://www.jaffejuice.com/

http://www.chrisbrogan.com/

http://www.louisgray.com/live/

http://www.briansolis.com/index.htm

Så er der en rigtig god podcast http://www.forimmediaterelease.biz/ hvor Neville Hobson og Shel Holtz taler om new media PR.

Om mortensaxnaes

Social media marketing konsulent
Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized og tagget , , , , . Bogmærk permalinket.

5 svar til Fremtidens PR handler om samtale

  1. Jesper siger:

    Hej Morten

    Spændende post, som jeg lige fanger på sengekanten, så du må undskylde, at kommentaren bliver lidt kort. Jeg er ikke helt enig i (alle) dine betragtninger. Men for at starte med artiklen på MediaWatch; det er jo en journalist, der har lavet en historie ud fra en pressemeddelelse fra PressWire. De kalder sig vist et PR-bureau, men er efter min bedste overbevisning et distributionsbureau, der ikke laver rådgivning. Jeg kan ikke lade være med at smile af, at de lancerer nyheden om, at de nu er i dialog med bloggerne via en pressemeddelelse til pressen. Hvorfor ikke få bloggerne til at sprede ordet? Det er jo dem og IKKE journalisterne, servicen henvender sig til? Men PressWire ved godt, at deres kunder læser aviser – ikke blogs.

    Men for at vende tilbage til dine pointer:

    1. Det tror jeg, du har ret i. Men hvis PressWire kan identificere og differentiere “tusinder af blogs” godt nok til at udvælge de relevante inden for hvert felt, så må man formode, at de også følger med i, hvad der rører sig. Ikke et researcharbejde jeg misunder dem!🙂

    2. Det er et spørgsmål om synsvinkel. Jeg “sælger” ikke historier til journalister, men jeg bliver betalt for at gøre dem opmærksomme på interessante historier, som de kan vælge at beskæftige sig med eller ej. Hvorfor skulle bloggere være mere snobbede eller elitære end journalister? Eller hellige? Jeg modtager allerede tips til min blog fra velmenende mennesker og tager imod dem med kyshånd. Det tror jeg helt sikkert også, at andre bloggere vil. Men det skal selvfølgelig være relevant, interessant og forholdsvist aktuelt. Der gælder umiddelbart de samme nyhedskriterier over for en blogger som over for en journalist.

    3. Igen, jeg ser ikke den store forskel på bloggere og journalister. De vil også gerne have solohistorier, men skriver den alligevel hvis den er god nok, selv hvis andre har haft historien først. Bloggere er selvfølgelig (som regel) ikke afhængige af deres blog som levebrød og kan derfor være mere kræsne, men hvis PressWire vil give en historie om en ny mobiltelefon fra NOKIA til lige netop de tre bloggere, der er de førende inden for blogs om telefoni, så kan jeg ikke se, at nyheden mister stor eksklusivitet.

    4. Enig – men det er ekstremt resourcekrævende for små og mellemstore virksomheder.

    mvh
    Jesper

  2. mortensaxnaes siger:

    Tak for din kommentar.

    1. Nu kender jeg ikke Presswire’s måde at identificere bloggere på, men jeg tvivler på at Presswire sætter sig rigtig ind i en blog. Jeg tror mere de benytter sig af de værktøjer der er til rådighed på nettet (technorati, google blog search) evt. kombineret med en tredje parts service, hvor de får en liste over de relevante blogs. Det er derfor relativt nemt at identificere de relevante blogs, men det tager lang tid at blive en del af communitiet omkring bloggen, hvilke jeg tvivler på at Presswire gør. Derud over, kan man sætte Google Alerts op, som giver besked når et bestemt ord eller sætning bliver nævnt på nettet. Havde en god samtale med Matt Dickman (Vice President, Digital Marketing at Fleishman-Hillard ) under en konference i søndags og vi snakke netop om hans tilgang til bloggere. Han nævnte, at de ,til en normal kunde, gerne brugte +10 timer om måneden på at overvåge blogs og melde tilbage, når der var noget der skulle kommenteres på. Hvis han bureau skulle kommunikere på vejene af kunden, tog det meget længere tid at sætte sig ind i området og det koster naturligvis. Se det er et bureau de arbejder strategisk med blogging og ikke blot prøver at få dem til at sige noget positivt på baggrund af en pressemeddelelse.

    2. Du har ret i at der gælder samme regler for bloggere som journalister, men som blogger er man interesseret i, at ens blog ikke bare bliver et udstillingsvindue, men at der kommer dialog. Ellers er man jo blot en majonetdukke. Bloggere blogger for deres egen skyld eller for et community og de vil have noget igen og dette noget, er ny viden og debat på deres blog, hvilket journalister og traditionelle PR folk ikke giver dem. De aflevere deres pressemeddelelse og så kommer de aldrig tilbage. Kunne bruge en metafor fra mand/kvinde forhold, men den stryger vi.

    3. Giver dig ret

    4. Ja, det kan være meget ressourcekrævende, men ROI på ens arbejde kan være guld værd. Jeg vil anbefale, at du læser Geoff Livingston’s bog “now Is Gone” som lige er kommet ud. Her er der masser af gode cases, hvor virksomheder har taget den rette tilgang til bloggere og har fået meget ud af det.
    Samme Matt Dickman fortalte om en klient han arbejdede for, som var en en-mands butik. Matt Dickman rådede ham til at begynde at blogge og tage del i communitiet inden for hans område. Gutten tog kampen op og fik inden for ganske kort tid etableret sig som thought leader inden for dette område. Han startede derefter sin egen blog og har stor succes. Han har vokset sin butik mange gange og har nu flere ansatte. Med de tools der er tilgængelige derude, kan alle tage del i samtalen, men det kræver tid og commitment. Og derfor har netop nice virksomheder en fordel, da markedet er ganske lille, hvorfor det er lettere at etablere sig som thought leader.

    Vh
    Morten

  3. Jesper siger:

    Jeg tror, at det hvor vores meninger deler mest, er hvorvidt det er nødvendigt at være deltager på en blog gennem længere tid for at kunne give en blogger et tip.

    For mig at se, er der ingen eller kun lille forskel på at tippe en blogger og at tippe en journalist (hvilket er, hvad en pressemeddelelser er – et tip). Det er klart, at der er en bagtanke med tippet – muligheden for omtale – og det er også klart, at man skal forstå, at bloggeren skriver på helt andre præmisser end journalisten.

    Bloggeren vil gerne skrive om emner, der ansporer dialog. Journalisten vil, endnu, bare gerne have et publikum, der kan betale hans løn. Men er det ikke ved at ændre sig? Netaviserne lægger i den grad op til hvis ikke dialog så i hvert fald debat. Flere og flere steder kan man kommentere på nyhederne og give sit synspunkt.

    Jeg kan ikke se, at det er negativt, at en virksomhed tipper en relevant blogger uden at have deltaget i diskussionen igennem længere tid forud for tippet. Jeg ville synes, at det var mærkeligt, hvis virksomheden så aldrig vendte tilbage, når jeg havde skrevet om dem, og deltog i dialogen med andre læsere. På den anden side, så ville jeg nødigt se min blog overtaget af en vild diskussion mellem et firma og mine læsere. Men det er nok også en fortænkt situation.

  4. mortensaxnaes siger:

    Hvis en virksomhed og en flok bloggere ville starte en vild diskussion på baggrund af en af min post, ville jeg være stolt. jeg blogger for at skabe dialog mellem engagerede mennesker og en ophedet debat er perfekt dialog.

    Det er klart at virksomheder sagtens kan tage fat i bloggere og prøve at få deres budskab ud gennem denne kanal, men igen, så har vi bare ikke flyttet os nogen steder. Bloggen bliver bare en ny traditionel kanal, der har en højere grad af målrettethed.
    Værdien for virksomheden ligger i samtalen og forbindelsen til brugerne af sitet.
    Det er netop det der er forskellen på traditionel PR og New PR, som jeg er stor fortaler for.

    Hvis bloggere bliver set som en målgruppe, så tager man de traditionelle termer og tilgange til kommunikation og PR og presser dem ned over en hel ny måde at forstå realtioner og kommunikation, hvilket er forkert.
    Relationen med et community bør være meget mere end en målgruppe. Det er et længerevarende forhold, der udvikler sig over tid og som vokser i værdi for begge parter, som realtionen vokser.

  5. Jesper siger:

    @Morten:

    Faldt over den her post, som ret fint opsummerer, hvordan og hvorfor PR-folk bør kontakte bloggere: http://theliquidmuse.blogspot.com/2008/03/blogging-101-for-publicists-i-deal-with.html

    Mvh
    Jesper

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s