Non Scholae sed Vitae Discimus


Denne blog post har været i mit hoved i mange måneder, men da jeg læste dette indlæg på Comon.dk i morges fandt jeg den rette vinkel og inspiration.

I sidste måned var jeg på Stanford Reseach Institute for at dække Chris Andersons foredrag omkring Free. Foredraget var fantastisk, men til slut nævnte Anderson at en af de faktorer der for stor indflydelse på vores fremtid, vil være evnen og muligheden for “selv uddannelse”. En måned efter på Web2.0 expo’en faldt jeg i snak med en lærer, hvis interesse var, at bringe differentieret undervisning til skole elever gennem brug af sociale netværk og den teknologi der ligger bag web2.0 revolutionen. Hun kunne ikke forstå, hvorfor lærere i dag kan undervise og connecte med 20-30 forskellige elever, der alle er på forskellige niveauer, har forskellige interesser og forskellige indlæringsmønstre. Jeg måtte give hende ret og snakkede længe om de muligheder nettet giver, for at optimere læringsprocessen, så eleverne for det optimale ud af deres undervisning.

Inden for mange brancher har man set et skift til one size fits all, til en mere differentieret tilgang. Dette gør sig dog ikke gældende inden for vores uddannelsessystem.

Og derfor er det fantastisk, at nu 17 årige Jens Kampmann Madsen, allerede som 12 årig, begyndte at uddanne sig selv. Efter at have læst artiklen, kan man vidst ikke være i tvivl om, at han har taget den rigtige beslutning og at denne gut uden tvivl vil have en stor fremtid foran sig. Det der er væsentligt og som binder Jens sammen med Chris Anderson er, at den viden som Jens har fået, har han selv søgt og den har været gratis. Jens har udnyttet nettet til at skabe reaktioner med andre programmører og brugt sociale netværk til at skabe sin egen uddannelse – en uddannelse som sikkert matcher den man får på højere læreranstalter.

Når jeg vende fokus på min egen uddannelse, så har jeg prøvet lidt af hvert, men det er først inden for de sidste 2-3 år, rigtig fundet min hylde. Når jeg taler med andre på min egen alder, så er der mange der endnu ikke har fundet deres hylde og ikke ved hvor de vil hen med deres uddannelse. Jeg har ikke været 100% dedikeret til min uddannelse, men har i stedet brugt mange timer hver dag, på at læse og benytte sociale medier, som er min store interesse.

Om man er 12, 22 eller 32 så er “one size fits all” ikke den rigtige løsning og det er både op til den enkelte, men i høj grad vores uddannelses system, at uddanne os til dette kursskiftet. Uddanne os til en fremtid , hvor læring er gratis, men hvor vores problemet bliver at håndtere dette informations overload og vægt værdien af inholdet. Analogien med at drikke fra en brandslange virker slående i denne forbindelse.

Sociale netværk og web2.0 er med til at skubbe denne udvikling fremad. Nettet har givet os mulighed for at skræddersy vores egen uddannelse og connecte og lære fra de bedste inden for en branche. Min blogroll viser folk jeg har fulgt og kommunikeret med. Min Google Reader og Delicious lister viser hvilke artikler jeg har læst og min blog hvilke jeg har skrevet. Spørg dig selv, hvor du det sidste år har fået din viden fra og om du ikke kunne gøre mere for at sætte det i system.

Jeg gør det ikke selv, men i fremtiden tror jeg i højere grad, at man vil henvise til disse oplysninger, når man skal søge job. Virksomheder bør tage disse informationer med, når de skal ansætte, da det trods alt er dem der beskriver os bedst. Hvad jeg lært på universitetet er ikke synderligt relevant om 10 år, men hvad er relevant er, hvad jeg har læst , skrevet og interesseret mig for det sidste år.

Om mortensaxnaes

Social media marketing konsulent
Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized og tagget , , , , , , . Bogmærk permalinket.

2 svar til Non Scholae sed Vitae Discimus

  1. Jesper siger:

    Jeg har læst din blogpost nogle gange for lige at finde ud af, hvad jeg skulle kommentere på først. Tilgiv derfor, hvis det, jeg skriver, kommer i en lidt rodet og ulogisk rækkefølge.

    Allerførst, så er det selvfølgelig flot at Jens Kampmann har kunne holde sig så målrettet og opbygge de evner, som han tilsyneladende har, ved selv at opsøge viden. Men jeg ved nu ikke, om jeg ville foretrække at ansætte ham frem for en med en traditionel uddannelse. Som autodidakt mangler Jens Kampmann sandsynligvis det, jeg ville kalde “metode” – altså læren om teorier, arbejdsmetoder, analyse af problemstillinger osv. Her er det måske den humanistiske studerende, der kommer op i mig, og jeg har aldrig gået på et it-studie, men jeg mener ikke, at en selvudlært programmør med gode ideer kan slå en med en uddannelse på det normale jobmarked.

    Hvad angår vores uddannelsessystem, så synes jeg, at det er godt, hvis undervisningen i stigende grad kan tilpasses den enkelte elev, men det synes jeg nu allerede, at vi er nået langt med. Allerede da jeg gik i folkeskole for snart 20 år siden, var der da individualisering i form af valgfag og forskellige undervisningsniveauer for boglige/kreative elever.

    Jeg tror ikke på selvuddannelse som en erstatning for almindelig undervisning, men som et supplement til dygtiggørelse. Det er de færreste mennesker, der er målrettede, ambitiøse og selvdisciplinerede nok til bare at uddanne dem selv. Og som sagt tror jeg ikke, at en “selvuddannelse” når det samme niveau som en formel uddannelse. Dertil mangler der for meget underviserens feedback, kritik, diskussion og tankestimulering, som man som selvstuderende ikke kan replikere ved at læse en bog.

  2. mortensaxnaes siger:

    Jeg mener bestemt heller ikke at selvuddannelse skal erstatte traditionel undervisning, men at vi forhaabentlig i fremtiden vil se et skift i maaden vi biver undervist paa. Jeg mener skolen skal uddanne os til at forstaa og behandle information, hvilket er formaalet med metode undervisning.
    Naar det kommer til at skulle ansaette en programmoer, saa ville jeg ikke kigge paa personen uddannelse, men kigge paa de produkter personen har vaeret med til at udvikle da det viser hvilke kvaliteter han indeholder. Jeg ikke selv staaet i en situation hvor jeg skulle ansaette nogen, men jeg ville ikke ligge stoerst vaegt paa uddannelse.
    Jens Kampmann ville vaere meget positiv over for Jens Kampmann, hvis jeg skulle ansaette ham. I dag er det kritisk for virksomheder, at deres ansatte kan modtage ny viden og endnu bedre, hvis de goer det paa eget initiativ, som vi ser med Jens Kampmann. Derfor ville Jens Kampmann vaere en perfekt ansat for mig, da jeg ved at han ville vaere paa forkant med udvikling inden for hans felt og ikke var afhaengi af at jeg skulle finde ny viden til ham.

    Det kan godt vaere at vores uddannelser i folkeskolen bliver mere tilpassede, men jeg mener, at der er lang vej endnu. Det er simpelthen ikke nok, at man kan vaelge mellem et par valgfag. Denne tendens er generel hele vejen op paa univertitetsniveau.
    Saa lad mig vende din saetning om. Jeg tror paa undervisning som suplement til selvuddannelse.
    Du har ret i at det er de faerreste der er maalrettede og diciplinerede til at selvuddanne sig, men dem der kan, vil vaere dem der kommer laengest.
    Jeg mener i hoej grad, at selvuddannelse kan naa et endnu hoejere niveau en traditionel undervisning. Mit argument er, at de teknologier som web2.0 bygger paa, har givet os redskaber til at kommunikere og samarbejde, som er bedre en dem vi ser i undervisning i dag. Feedback, kritik og diskussion trives i bedste velgaaende paa nettet og her har du mulighed for at faa feedback fra 10.000 folk over alt paa jorden og ikke blot fra de 20, som man maa gaa ud fra deler mange af ens synspunkter.
    Selvuddannelse haenger derfor i hoej grad sammen med dialog og det at tage del i samtalen.
    Jens Kampmann er et fantastisk eksempel paa det. Jeg er sikker paa, at hvis du spoerger ham, saa har han kommenteret paa mange sites over alt i verden. Det er drenge som ham, der goer nettet til det vigtigste redskab naar det kommer til uddannelse og som driver den globale udvikling. Det er paa nettet at udviklingen i hoejere grad vil komme fra og ikke fra dialogen mellem personer i et forelaesnings lokale.

Skriv et svar

