Social Media landskabet i Danmark


For nogle uger siden, var jeg til et event gennem Social Media Club, hvor Geoff Livingston debatterede nogle af key points fra hans nye bog “Now is Gone”, som han har skrevet sammen med Brian Solis. Senere på aftenen fik jeg mulighed for at tale med Geoff og han spurgte mig omkring udbredelsen af social media marketing og PR i Danmark og hvilke udfordringer jeg så.

Det var derfor interessant at læse Morten Holm’s (Direktør i Holm Kommunikation) artikel på Kommunikationsforum.dk, hvor han skriver om fremtidige udfordinger ved markedskommunikation:

I dag, hvor antallet af kanaler er næsten uendeligt, handler markedsføring om målrettet kommunikation. Vejen til målgrupperne er mikrokommunikation og smalle kanaler …. Kravet til kommunikatøren er indgående og lokal viden om målgrupper og kanaler. Da kommunikation sker via ikke-betalte medier, stiller det endnu større krav til substans, relevans og troværdighed. Nøgleord i denne forbindelse er desuden netbaserede medier, sociale medier, blogs m.v.

Der er ingen tvivl om, at denne ændring er en kæmpe udfordring for kommunikation, marketing og PR branchen i Danmark. Skiftet indeholder dog et kæmpe potentiale for branchen, og de bureauer der formår at løfte denne udfordring, vil stå stærkt.

Jeg var derfor en smule skuffet over Morten Holm’s svar, som godt kunne have været mere konstruktivt og løsningsorienteret. I USA er social media communikation en branche i stor vækst og når man kigger på jobopslag og nyoprettede stillinger, så ser man konstant virksomheder der søger Social media evagelists, community managers og new media marketing professionals. Titler som vi kommer til at se i Danmark inden for de næste år, da jeg vil mene, at Danmark er omkring 2 år begefter USA på dette område. Det skal dog siges, at jeg var meget positivt overrasket, da jeg hørte at Joseph Jaffe, som er en af fortalerne for social media communication, var hovedtaler på Direct Marketing Dagen som blev afholdt af Post Danmark.

For at komme tilbage til min samtale med Geoff Livingston, så svarede jeg ham, at den største udfordring i Danmark ikke ville være at få gjort social media marketing til en integreret del af virksomheds kommunikation, da dette nok skal komme med tiden, men hvordan man i et land med en befolkning på 5 millioner, kan få det optimale ud af sociale medier. Hvordan vil det give mening for en virksomhed, at bruge ressourcer på at kommunikere med en målgruppe, der kan være forsvindende lille og som ikke har det store vækstpotentiale. Livingston svar var interessant og meget brugbart for danskere der i fremtiden skal arbejde strategisk med social media communication.

1. Som med al marketing er det vigtigt at fokusere på ROI og det er specielt vigtigt, når markedet er så begrænset, som det danske. Social media er stærkt knyttet til nettet, hvilke give fantastiske muligheder får måling, hvilket er noget som traditionelle medier stadigvæk har problemer med.

2. Den social media toolbox, som i dag er tilrådighed, være det blogging, podcasting, RSS teknologi, user mashups af video på videodelings sites som youtube, microblogging services som Twitter, fotodeling sites som flickr, social bookmarking sites som Delicious, interaktion gennem Facebook eller Myspace applikationer, eller at være tilstede i Secondlife, så er det essentielt, at man vælger de rigtige værktøjer, der passer til sin målgruppe. For nogle kan en Facebook gruppe være den rigtige løsning og for andre ville det være spild af tid og penge. Jeg vil anbefale, at man læser Charlene Li’s blog (Senoir analyst at Forrester) hvor hun blandt andet blogger omkring målgrupper ifm. social media.

3. Markedet boomer med tools der gør det muligt, at måle og optimere på ens social media kampagner. Det er vigtigt, at man har de rigtige måleredskaber med i sin værktøjskasse, så man er sikker på, at de ressourcer man bruger på dette område, er givet helt rigtigt ud. Her vil jeg anbefale, at man holder øje med Jeremiah Owyang’s blog, der blandt andet tager fat i dette emne.

4. Vi må ikke glemme værdiene af den ægte relation. En realtion som umiddelbart ikke ser ud til at give afkast, kan vise sig at blive guld værd. Social media marketing og PR er en lang kampagne, der handler om åbenhed og dialog – en dialog, som kan brede sig og skabe værdi på flere niveauer. Flere og flere marketing profesionnelle og virksomheder har i dag fokus på forholdet mellem brand opfattelse og bundlinie, hvorfor et konstant strategisk arbejde med sociale medier er vigtigere ind nogensinde.

Jeg kan varmt anbefale, at man som ny inden for social media marketing/PR, læser Geoff Livingstons bog “Now is Gone”, som udkom for ganske kort tid siden.

Om mortensaxnaes

Social media marketing konsulent
Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized og tagget , , , , , , , , . Bogmærk permalinket.

Et svar til Social Media landskabet i Danmark

  1. Bergholt siger:

    Hej Morten!

    Beklager, at jeg kommer lidt sent ind i kampen, men mange:

    Tak for din problematisering af den anden Mortens problematisering af kommunikations-/markedsføringsindsatsen i det fragmenterede mediebillede.

    Ærgerligt, at han aldrig vendte tilbage med inputs på Kommunikationsforum på dine spørgsmål. Jeg har tilføjet en kommentar og bedt om det samme, som du gjorde i sin tid, men det hjælper nok ikke stort.

    Med venlig hilsen

    Kasper Bergholt

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s