Hvad vejer din samtale?


//flickr.com/photos/gloriapayne/De seneste år har vi set et boom i online annoncerings budgetterne og der er endnu ingen tegn på, at denne trend vil stoppe lige foreløbig. Både display og search står stærk og viser gode resultater. Der er flere grunde, men de to vigtigste er, at man online har en unik måde at kunne målrette sine annoncer og efterfølgende følge op på kampagnen med meget konkret statistik, noget som intet andet medie kan tilbyde.

Morten E. Wulffs har blogpost på The Dojo, hvor han kommer med yderligere tanker omkring denne udvikling og næver 3 grunde til hvorfor medielandskabet ændre sig.

  1. Medielandskabet bliver mere fragmenteret
  2. Teknologi gør, at medier bliver fortsat mere målrettede
  3. Mediet bliver mere interaktivt

Morten konkluderer, at med al denne målbarhed, interaktivitet og nye medier, som “broadband internet”, “wireless” og “interactive television” så vil det ikke blot være det kreative bureau der skaber succes, men i lige så høj grad virksomheder som “Accenture“ og “Deloitte Touche Tohmatsu”, der lever af at knus tal for virksomheder og lave strategi på baggrund af dem.

Der er ingen tvivl om, at målbarhed er vigtigt og at dette vil være et krav et til online bureauer nu og i fremtiden, men det er vigtigt at vi holder “ny teknologi” og “nye medier” adskilt.

Denne “nye teknologi” som Morten beskriver, danner grundlaget for “new media”, men er ikke “new media”, men blot ny teknologi. Grunden til at det er vigtigt i denne sammenhæng og også hvorfor jeg mener, at Morten har en old-school tilgang til interaktivitet og tovejs kommunikation, er når han siger, at interaktivitet giver en mulighed for at targette i situationer, hvor en consumer er i en mulig købs situation.

Den interaktivitet som er kimen i nye medier, handler om konstant dialog og engagement og skal ikke ses som en kampagne eller direct message og påvirkning. Bruger man sociale medier på den måde, vil det skinne igennem og få den modsatte effekt. Sociale medier handler ikke om at plante budskaber, som vi kender det fra traditionelle kampagner i aviser, TV, out-door og online, men om at skaber værdi for brugeren og et forhold til brugeren. Det kan man ikke få, hvis man vil sælge. Salg på baggrund af siciale medier, kommer på den lange bane og har rod i en dyb realtion og tillid til et brand.

Kan sociale medier så bruges som marketings redskab og kan man måle på det?

I aller højeste grad. Sociale medier er det bedste marketing redskab derude, hvis brugt rigtigt. Og man skal naturligvis måle på ens tilstedeværelse og effekt i det sociale medie landskab, men det er bare ikke de traditionelle ting man skal måle på, hvorfor jeg mener, at dette aldrig nogen sinde ville bliver en opgave for store konsulent og revisions virksomheder.

Der er ganske mange produkter på markedet der giver mulighed for at overvåge ens “traditionelle” marketing, men ganske få der gør det muligt at få overblik over ens social media marketing. At overvåge dialog på sociale netværk, indhold på video delings sites, omtale i podcasts, blogposts med kommentarer og indlæg på wikis er sværere end at tracke clicks på bannere og det er endnu sværere at værdisætte dette indhold.

Derved ikke sagt, at traditionel marketing ikke har sin ret. Den er i høj grad effiktiv, men nye medier giver nogle helt nye muligheder og vil tegne fremtiden for marketing. Vi har brug for flere og bedre redskaber og modeller, der kan give os overblik over denne nye for form kommunikation, der er så magtfuld.

“Den gode idé” vil fortsat drive traditionel marketing. Det gode 30 sek. TV reklame, de spændende 300×250 banner, eller det utraditionelle stilladsreklame vil driver masser af salg. Inden for sociale medier og interativitet/interaktion med brugeren handler det ikke kun om den gode idé, men om “den gode samtale”.

Hvis du vil læse mere om social media measurement, så tag et kig på K.D. Paine’s blog, hvor hun skriver om netop dette emne og linker til en masse andre gode blogs og artikler.

Billede fra

Om mortensaxnaes

Social media marketing konsulent
Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized og tagget , , . Bogmærk permalinket.

3 svar til Hvad vejer din samtale?

  1. Lars Ettrup siger:

    Spændende blogpost morten. Specielt i en virksomheds start up fase ville jeg mene at social media er ekstremt relevant og nærmest et mangel, hvis man ikke benytter sig af denne model. Opstartsvirksomheder har normalt ikke sprudlende pengekasse at rykke rundt med og derfor giver social marketing endnu mere mening, da værketøjerne ofte er gratis og blot tidkrævende.

    Sociale medier er geniale til at sprede sit produkts budskab til den helt specifike målgruppe. F.eks hvis vi tager udgangspunkt i tech startup industrien så er en fremragende måde at ramme early adaptors og innovators på igennem blogging, microblogging og kommentering på tech sites.

    Traditionel markesføring, viralle kampagner o. lign. skal ikke undervurderes og de ER effektive, men stående overfor social marketing kan jeg ikke undgå at drage sammenligning mellem en shotgun og præcisions riffel. En shotgun rammer højst sandsynligt sit mål, men en masse tju bang går til spilde. Derimod, kan man finde ud af håndtere en præcisions riffel vil denne ramme målet med stor sikkerhed.. ikke at jeg er specielt intereseret i våben, men analogien giver mening.

    Blot lidt tanker.. Keep the good posts coming..

  2. mortensaxnaes siger:

    Når du nu nævner startups og sociale medier, så er det oplagt, at benytter sociale medier til at komme ud med sit budskab. Noget der er ligeså vigtigt og som jeg bør skrive en post om, er hvor vigtige sociale medier er når det kommer til at få feedback på ens produkt eller service. Den dialog som sociale medier muliggør og den viden som en startup kan få derfra, kan være afgørende for succes eller fiasko.

    Jeg vil lave lidt research og få en post op med lidt guidelines til hvordan man som virksomhed bedst udnytter sociale medier som feedback tool, så kig forbi igen.

  3. Pingback: 0,00 kr marketing budget - høst som du sår « The Constant Beta Blog

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s