Samtalen der forsvandt


“A-list blogger told me off about FriendFeed last night. Said that FF isn’t a good business strategy for bloggers who want to get paid for their work. I told him that attitude is exactly why I am spending so much time there. ” Robert Scoble

Robert Scoble postede denne kommentar på Friendfeed og have på 4 timer, næsten 45 kommentarer.

Ud over at vise hvor populær Scoble er, så er det et emne som mange folk har en mening om. Jeg svarede:

being pragmatic, but page views is a dying business model within blogging. The blog is about personal branding and then you sell yourself as a service thereafter. Words and thoughts are commodities.

Det er ganske få bloggere der i dag tjener penge på deres blog, hvor Scoble er en af dem. At han vælge at flytte noget af samtalen over på Friendfeed viser at han har forstået, at det handler om at være hvor hans “brugere” er. Nu er Scoble inbegrebet sociale medier og forstår om nogen, at udnytte mulighederne i ny teknologi og kommunikations muligheder.

Ny teknologi kan oftest være en udfordring og virke kanibaliserende på den eksisterende forretningsmodel, men virksomheder kan ikke lukke øjnene og håbe på, at den nye teknologi ikke vil slå igennem og alt bliver status quo. Scoble er et perfekt eksempel på en der tager udfordringen op, i stedet for at lukke øjnene og mon ikke at det i sidste ende, vil have en positiv effekt på hans brand og hans trafik på hans blog.

Jeg vil gerne høre jeres holdning til bloggen som personligt branding tool, og om hvorvidt I tror, at man i fremtiden vil se indhold som en slags “gratis råvare”.

Billede fra Bpedro

Om mortensaxnaes

Social media marketing konsulent
Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized og tagget , , . Bogmærk permalinket.

3 svar til Samtalen der forsvandt

  1. Jesper siger:

    @Morten

    Jeg er slet ikke i tvivl om, at en blog gør mere gavn som branding end som produkt. For langt de fleste er det en mulighed for at vise deres ekspertise og know-how frem, samtidig med at man danner netværk og etablerer sig som en autoritet. Jeg har selv været ude for et par gange at blive kontaktet af folk, som gerne lige vil høre nærmere om et eller andet. Og min blog er ret beskeden i omfang og kun 2½ måned gammel!

    Men det er måske noget andet med de blogs, der handler om folks liv? Der er hende den svenske teenager, der tjener hundretusinder af kroner på at H&M kæden annoncerer på hendes blog, fordi den læses af et fantastisk antal svenske teenagepiger. Og min veninde Spacemermaid har fået et fast publikum, som ikke bare læser hendes blog men køber hendes bøger – som indeholder gamle blogposts!

    I de to tilfælde kan man tale om, at “indholdet er produktet”. Det er den underholdning, som læserne kommer for at få. Men selv i Spacemermaids tilfælde bliver folk så også hængende og kommenterer og diskuterer, så de får noget mere med, end når de bare køber en bog.

    En ting er sikkert: Du skal have noget på hjerte. En blog, der kun skrives for at få fingre i de rare annoncekroner vil på ingen tid blive ligegyldig og miste læsere og dermed indtjeningsgrundlag. Så det er vanskeligt at “gøre karriere i at skrive en blog” – man skal i hvert fald blive ved med at brænde oprigtigt for sagen.

    Mvh
    Jesper

  2. Jesper siger:

    RETTELSE:
    Læste lige, hvad jeg havde skrevet. “Selv i Spacemermaids tilfælde…” skal naturligvis ikke forstås sådan, at der er noget unaturligt eller usansynligt i, at fans bliver på bloggen og kommenterer. Tværtimod. Det var blot en konstatering af, at hvis “content” er en salgsvare, så sker der stadig en interaktion mellem blogger og læsere, som skaber en anden slags værdi, som ikke kan sælges.

    Mvh
    Jesper

  3. Lars Ettrup siger:

    For mig er blogging mange ting. Først og fremmest er det en personlig læringsprocess, hvor mine post bliver reflekterende tanker over en masse information jeg har suget til mig. Mine posts er en bearbejdelsesprocess, der gør mig mere selvsikker og meningsdannet om indholdet.

    Når det så er sagt, så skal de jo siges at denne indlæringsprocess også følges af andre og bidrager til deres process. Blog læses og viden videreføres. Når viden videreføres og din blog bruges som reference opnås der automatisk en form for autoritet inden for et område/emne.

    Ergo, ligger man viden, tanker og energi i sin blog vil offentligheden være tilskuer til din læringsprocess og den enorme viden du igennem dine posts har oparbejdet. Dette er et ENORMT stærkt personligt brand, da offentligheden helt legitimt kan se hvorledes du har tilegenet dig viden og din evne til at videregive den. Som min folkeskole lærer altid sagde “Den sande værdi ligger i at kunne videregive information, ikke i indlæringen”.

    At folk kan tjene på at blogge er fedt for dem, men begynder det at blive den primære grund for at blogge vil man til sidst miste sin integretet og publikum vil kunne mærke dette (jf. Jesper’s kommentar). Process og resultatet skal være alfa omega.

    Så for at svare på dit spørgsmål mener jeg at man må gøre op med sig selv, hvad ens motivation og primære blogging formål er.

    1. Personlig Branding
    2. Læser beskatning (rekamer, medlemskab osv.)

    Vælger man personlig branding, ligesom Scoble, må man følge det medium ens læsere befinder sig bedst i/på – i dette tilfælde friendfeed. Vil microblogging så erstatte blogging? Nej, det mener jeg ikke. Microblogging er til hurtige samtaler og videregivelse af kort information. Blog er til reflekterende tanker, billeder osv.

    Nå, det var vidst min hurtige kommentar..

    /Lars

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s