Styrken ved åben API


Twitter is downJeg har nu været på Friendfeed i nogle måneder og min entusiasme vokser for hver gang jeg logger på. TechMeme var engang en fast del af min daglige rutine, men den service virker efterhånden oldnordisk i forhold til den viden jeg får gennem Friendfeed. Jeg har subscribed til ganske få folk, som jeg ved tagger nyheder der er relevante for mig. Jeg har tilmeldt mig 2 rooms med news dedikeret til et emne, hvilke er ganske overskueligt. Jeg er administrator på et room omkring sociale medier. På friendfeed får jeg indblik i en fantasktisk dialog mellem nogle enormt engagerede folk og jeg gør mit for at tage del i samtalerne.

Friendfeed bygger på en åben API (application programming interface), der gør det muligt for andre at bygge videre på den eksisterende software platform. Det er der mange der har benyttet og Friendfeed bliver konstant udbygget med nye funktioner bygget af brugere af programmet. Dette er en kæmpe fordel for grundlæggerne af Friendfeed, da de får gratis udvikling af deres program. At gøre ens brugere til udviklere har været forretningsmodellen for bl.a. Linux og mange andre produkter, så det er der som sådan intet nyt i. Det nye er, at stort set alle de virksomheder der skyder frem lige nu og som forsøger at blive den næste Google, alle har åbne API’er og generelt kommunikerer på en måde, som man ikke ser hos mange af de gamle virksomheder.

Denne sociale revolution rummer mange muligheder for alle virksomheder, men det kræver at man begynder at tænke anderledes. Åbenhed og dialog skal gennemsyrer virksomheden, så det er ikke nok blot at gøre sin API tilgængelig og tro at ens brugere involvere sig.

Et godt eksempel på hvordan et åbent API kan benyttes er mioNews.com der bygger på Friendfeeds API. Det er site som jeg forventer mig meget af. Lige som jeg troede at Friendfeed var her for at blive, så kommer der noget nyt, der lige giver de ekstra muligheder. mioNews.com giver funktioner a la GoogleReader i et Friendfeed setup, hvilket jeg længe har savnet.

Det man skal huske på er, at når man bygger sin succes på andres succes, så er der risiko for at man går ned med dem. Mange af de programmer der bygger på Twitters API er et godt eksempel på at denne symbiose er risiko fyldt. Når Twitter er nede, er dit program nede og du kan intet gøre ved det.

Billede fra Piutus

Om mortensaxnaes

Social media marketing konsulent
Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized og tagget , , , . Bogmærk permalinket.

Et svar til Styrken ved åben API

  1. inegioroses siger:

    im thinking of buying one, has anyone ever bought one of these:

    http://video.libero.it/app/play/?id=55780c06250821715ad8607b7758356a

Skriv et svar

