Hvor brand skabes


Når jeg nævner begrebet “The Social Revolution”, ser jeg ikke blot en slet skjult skepsis i folk øjne, men også et “åhhh, skal han nu til at fortælle om sociale medier og web2.0 igen” og ganske rigtigt, det skal han.

Denne post handler lige præcis om den samtale der forgår online og om hvor ekstremt vigtigt det er for brand, at være en del af denne samle. Jeg kunne finde et forum eller blog, hvor folk talte urtehaver og vise, at der her var 20 kommentarer omkring brugen af Round-Up, men det er bare ikke den helt store åbenbaring for folk, for hvad er 20 kommentarer på en blog der bliver læst af 5000 personer. Hvorfor skulle et brand overvåge dette forum og tage del i denne samtale?

Peter Loell fra OMD skriver i sin blogpost på Mediawatch om trends fra Cannes

Et andet fællestræk var en ubetinget hyldest af det “nye”, på bekostning af det gamle. Men man skal ikke glemme in-store, Direct marketing og TV’s rolle i at skabe og vedligeholde stærke mærker. Derfor er det en fornøjelse at høre Chuck Porter fortælle om at der basalt set ikke er meget der har forandret sig, man skal stadig lytte til forbrugeren…..både nu og i fremtiden.

Jeg kan ikke lade være med at trække på smilebåndet, når folk fra mediebureauerne taler om vedligeholdelsen af brand og specielt når det skal ske gennem in-store, Direct marketing og TV. Vi taler om medier, der er dybt statiske og ikke har nogen dialog med forbrugeren, men udelukkende skal afbryde for at få opmærksomhed. Når argumentet følges op med, at “intet har ændret sig” og at man “fortsat skal lytte til forbrugeren”, så giver det da ingen mening at tale om in-store og TV. Hvor meget respons har virksomheder fået fra en in-store kampagne?

Ting har ændret sig at tro, at man gennem In-store reklame kan vedligeholde et brand, så er man bagud på point. Jeg tror ikke på idéen med at vedligeholde brands. Den holdt engang, og har været meget succesfuld de sidste 50 år, men den “sociale revolution” har ændret på denne opfattelse. Nu er det ikke de 6 eksponeringer fra forskellige medier, som mediebureauet mener er nok, der afgør om jeg køber en Mazda i stedet for en Toyota. Det afgørende er den dialog der præger min handling og den bliver i dag skabt på nettet.

Derfor er det så vigtigt, at virksomhederne tager del i denne dialog. Ikke kun for at lytte, men for at være der hvor meninger udveksles og vigtigst; hvor deres brand skabes.

I tech kredse har der været meget buzz omkring Friendfeed.com (også fra min side). Topix.com har et lignende koncept, men er langt mere mainstream og de har kæmpe trafik. Ca. 125.000 kommentarer om dagen, hvilket er helt uhørt. Hvis en artikel omkring dit produkt får mod eller medvind her, så vil det have kæmpe effekt på dit brand.  Det Amerikanske flyselskab bliver omtalt i denne artikel og har 13.460 kommentarer. Wallmart har i denne artikel 551 kommentarer. På denne artikel, bragt i The San Francisco Examiner omkring illegale indvandrer, har 91.345 kommentarer!

Det kræver ikke en doktorgrad for at indse, at det er her samtalerne finder sted og hvis man er kommentar nummer 243 eller 55.467, så er der nok ikke den store chance for at man bliver hørt. Så hvis en virksomhed eller NGO har interesse i, at have indflydelse på deres brand og på hvordan folk taler om dem, så skal de være her.

Det blev en lang post om, hvordan ting har ændret sig og hvorfor det at tage del i samtalen, er så vigtigt. Tænk over det næste gang du søger på et produkt online. Hvor meget betyder andres mening, når det kommer til din købs beslutning.

Om mortensaxnaes

Social media marketing konsulent
Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized og tagget , , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s