Holder danske bloggere sig fra PR?


Berlingske Business har i dag en artikel hvor de tager pulsen på den danske bloggersfære. Artiklen bringer som sådan intet nyt frem, som vi ikke vidste i forvejen. Danmark er bagud USA og Sverige, når det kommer til blogging og danskerne tjener ingen penge på blogging fordi de ikke har nok læsere og ikke vil tage penge for at lave PR for produkter.

Et citat var dog lidt sjovt, da Berlingske får blogger outreach fra PR bureauer til at virke som noget helt vildt.

Amerikanske PR-bureauer har sågar specialiseret sig i at lave pressemeddelelser specifikt henvendt til bloggerne – nøjagtig på samme måde, som de danske kommunikationsbureauer henvender sig til journalister for at plante historier for forskellige virksomheder.

Det er lidt skræmmende at journalisten ikke har oplevet, at der den sidste har været et skift i måden hvorpå man kontakter både bloggere og journalister. Er Danmark virkelig så langt bagud, at PR bureauer stadigvæk holder fast i den traditionelle pressemeddelelse og ikke målretter dem til deres modtager? Jeg er ikke journalist, men hvordan kan man som PR medarbejder spamme en hel redaktion eller bloggersfære?

At kontakte en blogger er ikke så forskelligt fra måden man burde kontakte en journalist. Det handler ganske simpelt om at have indsigt of forståelse for journalisten eller bloggerens område og hvilke emner han/hun har skrevet om før. Den eneste reelle forskel er, at hvis man kontakter en blogger, så er det en kæmpe fordel, hvis man i forvejen har etableret et forhold til personen online, evt. ved at have kommenteret på tidligere post.

Aviser i Danmark har i dag brug for indhold og hvis man servere hele PR pakken for dem, er det relativt let at få spalteplads. I US, hvor der er mere konkurrence, er det en del sværere og dit indhold skal i højere grad være relevant, både på blogs og i aviser.

Når det er sagt, så handler det ikke kun om at “plante” historier på blogs og i aviser. Det er skræmmende hvor mange historier man ser på blogs og i aviser med kommentar funktioner, hvor der er mange kritiske kommentarer, men intet svar fra virksomheden eller PR bureauet. Er vi i Danmark alt for fokuseret på at få eksponeringer, så vi fuldstændig glemmer værdien af samtalen og at bygge relation til vores brugere?

Jeg er ikke sikker på at danske bloggere holder sig fra PR, men hvorfor skulle man vurdere/promovere et produkt, hvor afsenderen ikke sætter sig ind i dig, dine læsere og din blog? Jeg er ikke en marketingplatform. Jeg blogger for mig selv og mine læsere og hvis jeg kan se værdi i at promovere et produkt eller service, så gør jeg det gerne, men jeg forventer at få noget tilbage i form indsigt.

Læs mere om Social media pressemeddelelser her

Om mortensaxnaes

Social media marketing konsulent
Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized og tagget , , , . Bogmærk permalinket.

3 svar til Holder danske bloggere sig fra PR?

  1. Pingback: Mere forudsigelig kritik af pr « Det Levende Ord

  2. Nu mangler der jo en væsentlig detalje, både i Politikens artikel og i denne blog post, om hvorfor det måske har svært ved at slå an herhjemme:

    Betalte, eller “sponsorerede”, blog posts er sådan set ulovlige i Danmark, under afsnittet om skjult markedsføring i markedsføringsloven. Med mindre man klart og tydeligt opgiver at “denne post er sponsoreret af xxx”.

  3. mortensaxnaes siger:

    Det har du helt sikkert ret i, men det er lidt af en gråzone. Hvis jeg modtager en review model af den nye G1 android mobil, som jeg skal aflevere tilbage efter 2 uger, er det så betaling?

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s