Tal dit brand ud af krisen


De sidste uger har jeg læst et utal af artikler omkring social media marketing (SMM) og om de fordele og ulemper der er ved at benytte dem i krisetider. HUSK, at når vi taler om social media marketing, så handler det ikke om at booke kampagner på sociale netværk som Facebook og Arto. Det er blot traditionel online marketing der flyttes til sociale netværk. Social media marketing er at skabe dialog og opmærksomhed omkring dit brand via nye medier.

Lad os kigge på hvordan SMM kan bidrage positivt til virksomhedens ROI i krisetider. Mange tror fejlagtigt, at SMM er stort set gratis, da konceptet beror på den virale effekt, hvor brugeren bliver annoncør ved at sprede dit budskab via blogs, wikis, diverse fora, chat, video, podcast, Twitter beskeder osv osv. Dette kunne ikke være mere forkert, da det tager tid, dvs. penge, at tage del i samtalen og følge op på den feedback der kommer fra dine brugere. Det er rigtigt, at du kan få mange “gratis” eksponeringer og omtale, som du normalt ville have betalt mange tusinde kroner for ved at benytte SMM, men dette skal naturligvis, for at få et rigtigt billede af kampagnes ROI, ses i forhold til den tid du bruger på at følge op på din SMM kampagne. ROI er essentielt og specielt i disse tider, hvor det der ikke generere return, bliver skåret fra. Som annoncør kan man godt slippe afsted med at køre en SMM kampagne, hvor man bruger gaske lidt tid på implementering og opfølgning, og stadigvæk få genereret en masse buzz og views, men dette er ufatteligt farligt. Når man starter buzz omkring et produkt eller virksomhed, så forventer brugerne for det første, at virksomheden lytter og for det andet, at de tager del i samtale. Negligere du dette, så mister dine brugere tilliden til dig og den løsning du troede var så billig og som skulle spare halvdelen af dit marketingbudget, vil ramme dig som en boomerang. Og derud over, er det tåbeligt ikke at følge med i hvad brugene siger omkring dit brand, da det er den viden, der potetielt kan få dig gennem krisen med skindet på næsen.

Tager du højde for det, så er det for mig ganske klart, at SMM er det ideelle redskab i krise tider. Dine brugere vil i endnu højere grad være prisbevidste og lede efter den optimale løsning. Man vil konsultere venner, familie og ikke mindst nettet for at få de bedste tilbud og det er her at SMM har sin klare styrke.

Og for lige at slå en knude på ROI fra traditionel markedsføring kontra Social Media Marketing, så er det for mig ganske givet, at det return man kan opnå gennem SMM er langt større end via traditionel markedsføring af den simple årsag, at dine brugere er dit reklamespot og at den personlige blåstempling og anbefaling vejer langt tungere end end en halvside i Urban.

Om mortensaxnaes

Social media marketing konsulent
Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized og tagget , , , , , , , , . Bogmærk permalinket.

Et svar til Tal dit brand ud af krisen

  1. Pingback: Surfing the viral succes « The Constant Beta Blog

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s