Mediebureauernes udfordring


Et mediebureaus fremmeste opgave er at kende målgruppens medievaner, nå de skal eksponere deres kunders brand. I dag sker denne vurdering gennem en blanding af mavefornemmelse og statistik. Overgange til den digitale verden har flyttet fokus over på målbarheden og dokumentation, og vi ser i dag, at stort set alle medier kan bookes online og kan optimeres gennem en digital proces.

Mange marketingafdelinger benytter i dag bureauerne til at håndterer deres medieindkøb, ikke fordi de ikke kunne finde de samme medier, men pga forskellige rabatstrukturer mellem bureauet og mediet, som er fordelagtigt for virksomheden. Dette forhold vil ændre sig i fremtiden, hvor virksomheder som Google vil gøre det let for selv en-mands-butikker at ramme brugerne gennem et par klik og med meget større nøjagtighed, pga den viden de besidder om brugeren bag skærmen og om det enkelte medie. Se Googles seneste initiativ . Dette vil skabe gennemsigtighed på pris og på resultater og vil sætte bureauerne under pres, da det er denne ugennemsigtighed som de lever stort på.

I min næste post kommer jeg selvfølgelig med mirakelkuren til hvordan mediebureauerne skal kunne vedligholde deres relevans i en fremtid der bliver mere gennemsigtig.

Om mortensaxnaes

Social media marketing konsulent
Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized og tagget , , . Bogmærk permalinket.

2 svar til Mediebureauernes udfordring

  1. Der er flere grunde til at mange virksomheder benytter mediebureauer idag en af grundende er behovet for livrem og seler hvis man f.eks. skal booke for 20-40 mio. går det ikke bare med mavefornemmelse.

    Et mediebureau sikrer virksomheden rammer målgruppen så præcis som muligt, primært via analyser og erfaring, dette sikrer den marketing ansvarlige har sin ryg fri og trygt kan referere til den gennemarbejdede analyse fra mediebureauet hvis noget skulle gå galt(red. hvis kampagnen flopper).

    På vores bureau (Syntese Mediabuying) engagere vi os utrolig meget i kunden fordi vi er interesseret og ikke interessante. Vi tilfører vores kunder markedskendskab og værdi men størstedelen af vores kunder har valgt os for at sparer tid og penge på markedsføring og for at få et overblik over mediejunglen. Vi betragter ikke kunderne som kunder men som samarbejdspartnere og de ser os som en ekstern marketing afdeling.

    Vi ser ikke Google eller andre sociale medier som en trussel men en verden af nye muligheder.

    Jeg tror til gengæld at de større bureauer vil få svært ved at følge med idet alt går utrolig hurtigt og hvis man ikke er med hele tiden kan det være svært for et stort bureau at flette disse nye elementer ind i deres daglige process.

    Mediemarkedet har aldrig været mere fragmenteret end det er i dag og du kan ramme din målgruppe på 1000 forskellige måder, dette kræver naturligvis rådgivning og sparring. En marketing ansvarlig i en virksomhed har masser daglige opgaver, internt og eksternt, han/hun har ikke tid til hele tiden at sætte sig ind alle de nye sociale medier og digitale muligheder.

    Grundlæggende tror jeg ikke at mediebureauerne behøver at føle sig truet af hverken Google eller andre sociale medier men jeg tror på det er vigtigt for dem at stramme sig an og engagere sig helhjertet på de nye platforme.

  2. Hvor er det sjovt at se tilbage på denne blog post som er 10 år gammel – og se hvor vi er i dag 😉

Skriv en kommentar