Social Marketing – Kend dine kunder


Jeg lyttede til et interessant interview med Avinash Kaushik i Mitch Joel’s podcast Six Pixels of Seperation. Avanish arbejder for Google, men har nogle interessante tilgange til data, som umiddelbart afviger fra hvordan vi tænker Google og meget målbare data.

Den overordnede snak gik på permission based marketing. Dvs. marketing hvor vi ikke råber budskaber ud til millioner af mennesker, i håb om at de derefter styrter ned og køber vores produkter, men i stedet skaber en relation til kunden og vedligeholder den, ved at tilbyde løsninger der giver værdi.

Avanish nævnte Tweetpsych.com, som er en service der skaber en forsimplet psykologisk profil af en Twitter bruger, baseret på indholdet deres Tweets.

Jeg skal ikke kloge mig på algoritmen bag Tweetpsych.com, men det er en interessant service, da den er med til at tegne en trend, hvor vi ser virksomheder forsøge at komme endnu tættere på deres brugere og forstå deres behov og handlingsmønstre. Traditionelle targetting muligheder er stadig relevante, men de vil i fremtiden ikke være nok. Nej vi skal længere ind, vi skal helt ind i sindet, som en dansk komiker ville sige det.

Hvis du vil have et mere indgående blik i denne trend, så bør du følge #scrm hashtagget (social costumer relationship management) på Twitter. Start eventuelt med denne post af Paul Greenberg, som er en af pionerene inden for Social CRM.

Jeg tror, at vi kommer til at se services som Salesforce Chatter, men hvor hver bruger eller brand touchpoint, automatisk bliver tillagt en psykologisk profil og værdi, som danne rammen for den fremtidige kommunikation.

Kritikere vil sige, at sådan en proces vil være for omkostnings tung i forhold til det potentielle outcome. På kort bane vil dette også være sandt, men på lang bane, vil den dybe relation og forståelse for brugerens behov, være den der fastholder kunden og gøre dem til brand ambassadører og ikke blot cash cows.

Om mortensaxnaes

Social media marketing konsulent
Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized og tagget , , , , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s