Facebook fan pages er effektive marketing kanaler


En af de områder inden social media marketing der debatteres mest, er værdien af Facebook og specielt Facebook fan pages som effektivt marketing kanal.

Denne analyse bringer lidt lys over debatten. Resultatet kommer ikke bag på mig, men overrasker dog i graden af succes Facebook fan pages kan have.

Analysen er lavet af Rice University’s Jones Graduate School of Business og er baseret på Dessert Gallery’s Facebook fan page. Dessert Gallery er en café kæde i Huston.

Fans af Desset Gallery, der efter en 3 måneders periode med daglig opdateringer fra Dessert Gallery, havde følgende ændret handlingsmønstre:

  • Made 36 percent more visits to DG’s stores each month.
  • Spent 45 percent more of their eating-out dollars at DG.
  • Spent 33 percent more at DG’s stores.
  • Had 14 percent higher emotional attachment to the DG brand.
  • Had 41 percent greater psychological loyalty toward DG.

Resultaterne viser, at Facebook fan pages kan være et effektive marketing redskab, der både kan drive trafik, salg, men i høj grad loyalitet.

Tre kommentarer til analysen:

Som med alle former for social media marketing, så er interaktionen mellem brand og kunde key driver for succes. På Dessert Gallery’s fan page, ser man meget livlig aktivitet og at Dessert Gallery er hurtige til at svare på indlæg, hvilket jeg tror har stor indflydelse på resultatet.

Artiklen her nævner, at Facebook fan pages er en billig måde at lave social media markedsføring på, men der skal stadigvæk bruges mange timer på dialog. Det skal man huske når ROI regnskabet skal gøres op, hvilket mange er tilbøjelige til at overse.

Starter man kanaler der opfordre til dialog, så committer man sig. Glemmer man kunderne og dialogen, så er det naturligt at man vil se svigtende loyalitet.

Om mortensaxnaes

Social media marketing konsulent
Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized og tagget , , , . Bogmærk permalinket.

16 svar til Facebook fan pages er effektive marketing kanaler

  1. Først og fremmest er jeg enig i det hele. Så’et sagt!

    Men som i alle aspekter af livet, så er det sundt med en nuanceret tilgang til tingene – selv social media marketing.

    Selvfølgelig skal man tage dialogen – det siger (forhåbentligt) sig selv, men dialog er ikke nødvendigvis den primære værdiskabende faktor, når det kommer til fb-fansider.

    Man må ikke undervurdere markedsføringsværdien i det enkle faktum, at alle nyheder, der postes på fansiden, ryger direkte ud i alle fansenes strømme og blander sig med personlige opdateringer fra venner osv.

    Du rammer dem altså på et sted og tidspunkt, hvor de er meget modtagelige – say i forhold til printannoncer, tv-reklamer etc.

    Facebook er jo egentligt bare blevet en stor feedreader, hvor man abonnerer på nyheder fra venner – men også nyheder fra fx brands (det bør brandsene egentligt snart indse). Og jeg læser da Google Reader fint uden at forvente den store dialog fra de feeds, jeg abonnerer på.

    Pointen er, at noget så trivielt og u-social-media-agtigt (men ikke-tidskrævende) som ‘bare’ at bruge fansiden til nyheder (og self svare på kommentarer) uden at bevæge sig ud i de helt store brugerinddragelsesøvelser, kan være en ganske fin løsning. Det fungerer i hvert fald for os på Innovation Lab.

    Det kunne de brands, som har fansider med ganske store fangrupper – men som ikke bruger siden til noget – jo starte med.

    Så længe det ikke nærmer sig Steffen-agtige tilstande – alt med måde😉

  2. Daniel Bæk siger:

    Hej Morten og Jonas,

    Jeg kan så gentage Jonas og sige jeg er enig med jer begge! (sikke en gang rygklapperi😉

    Det er spændende at se hvordan at især udviklingen af forskellige måder af fansider er ved at tage fart fra de rene nyhedssider (http://www.facebook.com/badmintondk) til sider der kan have karakter af kundeservice (http://www.facebook.com/MinMobilMitLiv)

    • mortensaxnaes siger:

      Hej Daniel,

      Vi elsker rygklapperi🙂

      http://www.facebook.com/MinMobilMitLiv er bestemt spændende, da vi netop ser et brand der giver mere end blot en opdateringer på wall’en. Det er jo oplagt, at man bruger FB som kundeservice, hvis der er efterspørgsel på det. Evt. integrere det med en FAQ og potentielt en chat mulighed…, mon ikke Facebook lukker op for det på et tidspunkt?

      Vi må indse, at Facebook er netbrugernes portal til internettet i dag. Traditionelle portaler har udtjent deres formål og Google forsøger at skabe netværk omkring search og integrere social, men uden den helt store succes endnu. Facebook har med 400mil brugere etableret sig som vores fortrukne indgang til internettet.

  3. mortensaxnaes siger:

    Hej Jonas,

    Tak for din kommentar.

    Selvfølgelig har du ret i at Facebook fan pages har en fantastisk push effekt, som bestemt ikke skal undervurderes og som bestemt er skaber stor værdi.

    Som du også siger, så bliver Facebook en aggregator/feedreader og det forventer brugeren også. Vi har i mange år snakket om, at de handler om for brands at være hvor brugeren ønsker du skal være. Det er så småt begyndt at gå op for brands nu, men der er et stykke vej igen.

    Mht. dialogen, så tror jeg at det bliver et konkurrenceparameter. Dvs. de brands der “bare” er tilgængelige på FB, Twitter og andre sociale netværk vil blive fundet for lette. Ikke forstået på den måde at coca-cola skal i dialog med hver af deres fans, men de skal levere en dybere oplevelse end blot at poste på min wall. Dem der giver det ekstra, vil også blive belønnet.

    Martin sendte mig dette link til hans Facebook page, som jeg synes er godt eksekveret.

    http://www.facebook.com/martin.pop.art

  4. Selvfølgelig er mere inddragelse, engagement (og de andre ord, vi altid siger) bedre end mindre. Og på et tidspunkt – når smm er blevet normen – bliver det sikkert rigtigt nok et konkurrenceparameter.

    Indtil da er pointen blot, at har man ikke ressourcer, vilje eller indsigt til den store forkromede smm-strategi, så kommer man langt med blot at infiltrere ens fans fb-strøm. En beskeden indsats som primært skal sammenlignes med nyhedsbrevsmarkedsføring, banner ads og old-media-ikke-dialogsøgende-tiltag.

    Det synes jeg, man skal have in mente, når man slagter diverse brands for deres pauvre fb-indsats.

    • mortensaxnaes siger:

      Igen, jeg kan godt følge dig, men det handler også om at tage kunden seriøst. Nu er det brugeren selv der vælger dit feed til på FB og giver dig dermed tilladelse til at kommunikere til ham. Her bliver der vist tillid til dig som brand og derved forventer brugeren at du lever op til den tillid.

      Hvis man som brand går ind og ukritisk poster opdateringer og ikke svarer, når der bliver spurgt, så forsvinder den loyalitet, som der var skabt mellem bruger og brand. Den loyalitet vinder man ikke tilbage på kort tid. Når jeg først har fjernet et brand fra min wall, så kommer det ikke tilbage og jeg henviser ikke til det igen.

      Derfor er det vigtigt, at man søger dialogen og ikke bruger FB fan pages som en spam-mekanisme.

      • Vi er jo enige – det her er fjollet🙂

        Jeg siger blot, at smm ikke er sort/hvidt. Enten rykker man fuld kraft på alle sociale platforme og bruger alle ressourcer på at sniksnakke med kunder og overvåge kommunikationen – eller også er man total dårlig til social media og skal brænde op i helvede.

        Post et par relevante nyheder om ugen, svar på den respons der er – mere behøver det såmænd ikke at være. Og det tager ingen tid. Men det kan social media eksperterne selvfølgelig ikke leve af😉

        For at vise hvor enige vi er, vil jeg henvise til følgende indlæg, hvor jeg måske modsiger mig selv ift. denne diskussion🙂

        http://shrinktofit.dk/danske-modehuse-svigter-sociale-platforme/

  5. Mere rygklapperi🙂 Generelt er jeg meget enig i at man ikke partout SKAL gå i dialog da det potentielt kræver mange ressourcer. Man kan få meget ud af traditionel push – men som det også bliver sagt så er det vigtigt at der er noget at komme efter ud over en “flad” brand side.

    Rice-undersøgelsen skriver at “The study, based on surveys of more than 1,700 respondents over a three-month period, found that compared with typical Dessert Gallery customers, the company’s Facebook fans: (se ovenfor for tal)

    Tjah. Jeg behøvede nok ikke lave en undersøgelse blandt 1700 personer for at komme til den konklusion at folk som er fan af et brand/firma på FB vil være mere loyale kunder. Folk med bil køber også markant mere benzin end folk på cykel😉

    Når det så er sagt så understreger tallene netop pointen med at FB sider kan være et meget stærkt værktøj i forhold til at skabe øget loyalitet.

  6. Pingback: Pås på – Facebook fansiderne kommer!

  7. Tommy siger:

    “Fans af Desset Gallery, der efter en 3 måneders periode med daglig opdateringer fra Dessert Gallery, havde følgende ændret handlingsmønstre:”

    Jeg læste blogindlægget som at man havde spurgt dem ved tilmelding og 3 måneder efter tilmelding. Det havde været noget mere interessant.

    At folk på FB-fangrupper er 15% mere XX viser jo bare, at sådan en side tiltrækker de mest loyale… hvilket næppe kan overraske. Den viser ikke at de bliver mere loyale.

    Der er altså ikke tale om et ændret handlingsmønster.

  8. mortensaxnaes siger:

    Jeg læste det på samme måde som dig. Facebook fan pages er jo lavet til fans, men det er stadig interessant at fans loyalitet steg 41% på en 3mdr periode. Det vil jeg da kalde for et ændret handlingsmønster.

    Det er specielt interessant når man tager Pareto reglen in mente (også kendt som 80/20 reglen)

    http://sellingselling.com/business/80-20%20rule.cfm

    Derfor er det blandt andet en øk. fordel at satse på de eksisterende kunder.

  9. Tommy siger:

    Det jeg faldt over var nedenstående formulering, som jo giver udtryk for at han at sammenligninger dem der tilmelder sig fansiden og den gennemsnitlige kunde:

    “The study, based on surveys of more than 1,700 respondents over a three-month period, found that compared with typical Dessert Gallery customers, the company’s Facebook fans:”

    Efter at have læst artiklen i Harvard Review, kan jeg dog se at han også sammenligner før/efter de tilmelder sig:

    “People who had replied to both surveys and had become fans ended up being DG’s best customers:”
    Link: http://hbr.org/2010/03/one-cafe-chains-facebook-experiment/ar/

    Det kunne være vildt interessant at se statistikken for denne gruppe samt vide hvor mange den konklusion baseres på. Såvidt jeg kan se er der kun 75 i undersøgelse nummer to som var fans og ud af dem er det formentlig ikke alle der også svarede på den første undersøgelse, hvilket alt andet lige gør tallene meget svære at generalisere.

  10. Tommy siger:

    Add on: De 41% du fremhæver er nemlig det jeg opponerede på i første indlæg. Det tal er en sammenligning af to forskellige grupper og siger ikke noget om hvorvidt dem der har tilmeldt sig har ændret opførsel.

  11. Pingback: FACEBOOK MARKETING VISER RESULTATER | The Constant Beta Blog

  12. Take a look siger:

    I honestly enjoyed this great post and your whole blog seems to be great.

    I’m going to be stopping here again to read even more.

  13. facebook fan siger:

    What’s up, I would like to subscribe for this web site to get latest updates, so where can i do it please help out.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s