Få styr på din sociale medie politik


Jeg blev inspireret af en indlæg af Søren Storm Hansen om social media policies på Dseneste.dk og vil følge op med en hurtig post her.

Titlen på indlægget er: Nej, virksomheder skal ikke have en social media politik for medarbejdernes brug af sociale netværk.

Der refereres til en lidt tynd analyse fra Manpower Research Center, der dog har denne interessante statistik.

Nearly six out of 10 employers identified some benefits associated with social networking, including: brand building (20%); fostering collaboration and communication (19%); new talent recruitment (15%);  candidate assessment (13%); and professional development of employees (13%).

Nu er det almindelige medarbejdere der er blevet interviewet og ikke udelukkende management eller marketing medarbejdere, men disse tal er for mig stadigvæk ekstremt lave.

Jeg ved, at os der dagligt arbejder med sociale medier, har tendens til at se social kommunikation som den hellige gral, men jeg mener, at virksomheder skal gøre en større indsats for at gøre sociale medier til en integreret del af virksomhedskulturen.

Skal man som virksomhed arbejde seriøst med sociale medier som en del af ens coporate communikation, så er man nødt til at skabe nogle retningslinjer, som medarbejderne kan forholde sig til.

Det er ikke nok, som Michael Hyatt udtaler, at opstille disse 5 punkter Five reasons why your company doesn’t need a social media policy

  1. Du kan have tillid til dine medarbejdere;
  2. Sociale medier er bare endnu en kommunikationsform;
  3. Flere regler gør bare din virksomhed mere bureaukratisk;
  4. Formelle regler fratager folk lysten til at deltage;
  5. Du har formodentlig allerede regler for upassende opførsel.

(den fine forenkling er snupper fra Dseneste.dk)

Jeg giver Michael Hyatt ret i at man ikke har brug for en 30 siders juridisk social media policy, men ovenstående er i mine øjne for tyndt.

Jeg vil i stedet anbefale, at man gør som Coca-Cola. De har lavet et 3 siders dokument, der siger mange af de samme ting som Michael Hyatt, men med noget mere dybde.

Det er vigtigt at understrege, at denne strategi ikke skal ses som et juridisk dokument, men skal fungere som en opfordring til medarbejderne om at bruge sociale netværk i forbindelse med deres arbejde.

Adam Brown fra Coca-Cola har her en uddybende kommentar til Coca-Cola’s social media policy.

En sidste pointe, som er vigtig at tage med er, at en social media politik skal være et redskab og et aktiv for organisationen. Mange vil se det som en måde at udøve damage control og minimere risikoen for skandaler, som vi blandt andet så med Domino’s Pizza, men det mener jeg ikke skal være tonen eller udgangspunktet for en social media policy.

Fokuser i stedet på de fordele virksomheden får ud af at deres medarbejdere skriver om brandet. Gør den enkelte medarbejder til ambassadør og giv dem ansvar for at promovere brandet. Formulleres dette rigtigt, vil en social media policy skabe en en øget loyalitet og forankring i brandet hos medarbejderne og ikke mindst kunderne. Brandet vil potentielt få et kæmpe PR og marketing boost, som man blandt andet har set hos Online Shoe retailer Zappos eller hos Electronik giganten BestBuy (hop halvvejs ind i videoen, for at undgå traditionel US social media sweet talk)

Jeg håber, at langt flere virksomheder vil se deres sociale media politik som et proaktivt redskab til bedre ekstern kommunikation, da dette for mig, står som et af de stærkeste fremtidigt konkurrenceparameter.

Om mortensaxnaes

Social media marketing konsulent
Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized og tagget , , , , . Bogmærk permalinket.

2 svar til Få styr på din sociale medie politik

  1. Super blogpost og tak for videon fra Coca Cola, som virkelig viser, hvordan det skal gøres!

    Har kradset nogle længere tanker ned her: http://www.kommunikationsforum.dk/jesper-andersen/blog/medarbejderes-brug-af-sociale-medier-er-en-ledelsesudfordring
    🙂 Jesper

  2. Coca Cola-eksemplet er taget op på K-forum i forbindelse med Venstres seneste Facebook-fadæse og nye politik for deres ansattes brug af sociale medier!

    http://www.kommunikationsforum.dk/artikler/venstre-boer-laere-af-coca-cola
    🙂 Jesper

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s