Stop trykpressen


De sidste par måneder har der været meget snak om mediestøtte og medieforlig, på specielt de digitale medier. Der er blevet fremsat en masse gode forslag til hvordan vi kommer frem til en ny struktur der er mere fair, innovation og kvalitetssikret, men der er stadig noget der nager mig.

Jeg bliver ved med at vende tilbage til spørgsmålet, “hvor mange aviser vil der være tilbage om fem år, hvis vi fjernede mediestøtten?

Mit bud er, at stort set alle aviser vil være forsvundet, eller vil eksistere i et så begrænset omfang, at det ikke er værd at nævne.

Det store spørgsmål er så, hvordan man som avis imødekommer denne udvikling?

Enten bliver der satset lokalt med print tiltag, eller også forsøger aviserne at gå i en digital retning, men med blandet succes, da indtjeningen online ikke står mål med indsatsen. Der er simpelthen ikke nok penge i banner reklamer og brugerne er endnu ikke klar til at betale for indhold, der altid har været gratis.

For mig at se, er der kun én holdbar løsning tilbage. Luk print helt ned og fokuser på onlineforretningen. Ja, det er et drastisk tiltag, men det er på tide, at vi er realistiske og accepterer at print avisen som medie er håbløst forældet og er en hurtigt synkende skude. Det er naivt at tro, at print avisen kan reddes og at poste penge i det projekt er dybt ulogisk.

Der vil komme mange nedskæringer i kølvandet, men sådan må det være, når der sker et så markant skifte i branchen. Det vil rette sig op med tiden, som de digitale medier får et indtjeningsgrundlag, der kan understøtte en større professionel stab.

Jeg føler mig mere og mere overbevist om, at fremtidens vindere inden for nyhedsformidling, er dem der når til denne erkendelse først og får omstruktureret og slanket deres organisation, så den er klar til dette skifte.

Gør det hurtigt og konsekvent. Lad det ikke være en udfasning af avisen, men stop trykpressen den 01-01-2011 og send et klart signal til læserne og de resterende ansatte om at tiderne er skiftet og man skal have et nyt mindset, når man tænker formidling. At trække pinen ud, vil blot skabe forvirring og forandringsprocessen vil gøre ondt på organisationen. Start i stedet på en frisk og sluk for trykpressen 01-01-2011.

Om mortensaxnaes

Social media marketing konsulent
Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized og tagget , . Bogmærk permalinket.

6 svar til Stop trykpressen

  1. Claus Dahl siger:

    Det ville klæde blogposten med et link til den Techcrunchartikel den virker inspireret af: http://techcrunch.com/2010/03/06/andreessen-media-burn-boats/

  2. mortensaxnaes siger:

    @Claus. Super god artikel. Den havde jeg ikke set før, men er vild med “burn the boats” analogien. Det basalt set det det handler om. Acceptér at der ingen vej er tilbage.

    Nu fik Cortes’ ankomst til kontinentet jo fatale følger for den indfødte befolkning. Det håber jeg bestemt ikke bliver resultatet af at stoppe trykpressen🙂

  3. emilspangenberg siger:

    Hej Morten,
    Tak for fint indlæg. Jeg er selvfølgelig enig i at aviserne ikke kan leve videre, med den klassiske nyhedsformidling på tryk. Men jeg er ikke helt overbevist om at print mediet dør, eller bør dø. Jeg tror i højere grad på at mediehusene må udvikle deres formater, fremadrettet, til forbrugernes nye krav. I den forbindelse blive mere specifikke på målgrupper og indhold, og have en klar sondring mellem den digitale oplevelse med mediet (breaking news, hurtig formidling, brugerdialog og spredning) og den trykte (fordybelsen, feature, branding og oplevelser) Det er jo tæt på at være forretningsmodellen for et godt magasin – bare i den omvendte rækkefølge.

    • mortensaxnaes siger:

      Hej Emil og tak for din kommentar.

      Når jeg ser på forbrugernes krav, så ser jeg netop online formatet som det helt store krav. Ikke tabloid, gratis eller lignende.
      Jeg giver dig ret i, at målgruppe og fokuseret indhold er vigtige konkurrenceparameter, hvorfor det også vil magasinerne der sidst slipper printformatet, men de vil også flytte online med tiden.

      Denne video (Wired magazine on iPad) illustrerer meget godt, hvordan den nærmeste fremtid kommer til at se ud.

      Her kan du på et device få fordybelsen og breaking news, som bestemt er en relevant distinktion. Jeg tror ikke at print vil have monopol på fordybelsen, feature, branding og oplevelser. Jeg faktisk, at det digitale format vil kunne øge disse elementer, så vi får en endnu mere unik og personlig brugeroplevelse, der vil være med til at rykke markedet mod digitale publikationer.

  4. emilspangenberg siger:

    Hej Morten,

    Ja, Wired er seje, nuff said, og hvis nogen burde være tech savy, tjah, så er det vel dem. Jeg har dog svært ved at se at se fx. Berlingske komme dertil uden en total turnaround på stortset samtlige redaktionelle strategier (og i hele mediehusets struktur) Det er i den her diskussion i øvrigt interessant at snakke om størrelsen af “the Coffeetable Effect” Et parameter, som godt kan (og sikkert allerede gør) spille de digitale forretningsmodeller et puds. Findes der beregninger på det – altså “se Hr. middagsgæst, nogle seje magasiner, bøger og aviser jeg læser” effekten?

  5. Folk i internetbranchen har en tendens til at opfatte internettet som det eneste saliggørende og at underkende, at andre medier og teknologier stadig har et publikum.

    Selvom aviser, bøger, cd’er, dvd’er, tekst-tv, postvæsnet, broadcast-tv og analog fastnettelefoni formentlig har set deres højdepunkt og mister markedsandele til internetbaserede tjenester, så er rygterne om deres død stærkt overdrevne. De har stadig et publikum, ikke mindst fordi de rent faktisk udfylder nogle behov, som de digitale modstykker ikke understøtter så godt. Fx er der situationer, hvor en avis i manges øjne er mere praktisk eller giver en mere behagelig og ukompliceret læseoplevelse end en computer/mobiltelefon/tablet-pc.

    Hvis ikke efterspørgslen efter de nye medier og teknologier kommer af sig selv, kan man selvfølgelig hjælpe den på vej ved at slukke for de mest populære alternativer. Men det var måske bedre, hvis det var mediernes udbud og kundernes efterspørgsel, der drev udviklingen. Den manglende efterspørgsel må være et udtryk for, at de nye medier ikke er overlegne på alle fronter.

    Udgiverne af trykte aviser befinder sig helt sikkert i en brydningstid, og ingen har vel rigtig fundet ud af, hvilket ben de skal stå på i fremtiden. De forsøger sig med forskellige tiltag og modeller og gør sig nogle erfaringer. Men der går nok en rum tid, før de har en skudsikker plan for fremtiden. I mellemtiden er det stadig den trykte avis, der genererer det meste af omsætningen.

    Det er vigtigt at omstille sig til den nye onlinevirkelighed i tide. Men man kan også være for tidligt ude. Timing er vigtigt. Jeg tror ikke, at hverken aviserne eller deres læsere er klar til et paradigmeskift om 9 måneder.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s