Fremtidens brugerinvolvering


Brugerdrevet innovation og bruger involvering har været et varmt emne de sidste år. Jeg har tidligere skrevet om Danske Bank’s “En Bedre Bank” innitiativ, som et eksempel på, hvordan en dansk virksomhed arbejder med at gøre deres kunders holdninger og idéer til en del af virksomhedens fremtidige udvikling.

Begrebet brugerinvolvering er ikke begrænset til en specifik platform. Vi ser virksomheder der benytter traditionelle fokusgrupper til at få input omkring deres produkter. Andre er flyttet online og lytter til brugerne via Facebook og Twitter og har derved muligheden for at nå en markant større brugerflade.

Vi har set eksempler på større brugerinvolverings kampagner, der stille forskellige krav til brugerens ekspertise. My Starbucks Idea er enkelt og stiller ikke store krav til brugerne, hvilket nok også er grunden til, at der er kommet mere end 60.000 idéer i postkassen hos Starbucks.

Dell IdeaStorm var et af de første store initiativer på dette område. IdeaStorm blev lanceret efter at Dell havde været under pres fra medier og specielt online, blev deres produkter og services hårdt kritiseret. IdeaStorm er blandt andet resultatet af denne kritik, hvilket på mange måder minder om den strategi jeg formoder ligger bag Danke Banks “En Bedre Bank” kampagne. Brugerinvolvering bliver her mere end bare input, men virker som en ventil for kritik og bliver en reel PR og loyalitetskampagne. Er farligt træk i min optik, hvis ikke der bliver udvist oprigtighed, men meget effektivt på flere planer, hvis eksekveret og implementeret korrekt.

Netflix Competition udfordrede hardcore udviklere til at lave en bedre anbefalings algoritme til deres i forvejen fremragende system. Vinderne fik 1 million $ i præmie, så her var der andre incitamenter på spil.

To helt nye eksempler på hvordan to relativt ens virksomheder benytter brugerinvolvering forskelligt i deres produktinnovations proces er Nokia – Design by Community og LG – Collaborate and Innovate.

Hvor Nokia forsøger, ved via enkle midler, til at få brugerne til at fortælle om deres præferencer inden for fremtidens smartphones, tager LG skridtet videre og beder deres brugere om at kvalificere deres idéer. Det er ikke nok bare at stemme, da du skal logge ind, vælge kategorier, udfylde skemaer osv. LG lover også at de vender tilbage med respons på dit koncept og vil tage en dybere dialog med dig.

Jeg skal ikke gøre mig til dommer over hvilke af de to tilgange der har størst effekt på de to virksomheders fremtidige innovations potentiale, da der er tale om to vidt forskellige strategier, men som begge kan bestemt være effektive. Det er dog interessant at se, hvordan begge virksomheder rækker meget direkte ud til deres brugere og beder dem om at involvere sig.

Jeg tror, at vi kommer til at se mange lignende tiltage i de kommende år. Tiltag der bliver bygget op som reklamekampagner er i dag, hvor alle platforme og kommunikations muligheder bliver inddraget. Formålet er, at få input fra så mange brugere som muligt, men mere vigtigt er at få anderledes input ind. Virksomheder vil konkurrere om dine idéer, men vil se, at den basale brugerskabte viden vil blive en kommoditet. Det vil sige, at de tiltag og den viden som det vi ser fra Nokia, vil bliver let tilgængelig for alle på markedet. Det vigtigste konkurrenceparameter vil være at få tiltrukket de skæve, anderledes og originale idéer og få dem implementeret i organisationen, så de får den rigtige opmærksomhed og energi, som det kræver for at få succes med fremtidens brugerinvolvering.

Om mortensaxnaes

Social media marketing konsulent
Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized og tagget , , , , , , . Bogmærk permalinket.

2 svar til Fremtidens brugerinvolvering

  1. klaush siger:

    Kunsten er jo at gøre det på en måde der faktisk giver pote, alt for tit er sådanne tiltag en branding øvelse og har intet med ideation at gøre.
    Det er langt mere en øvelse i at virke åbne og progressive end i at være det.

    Derudover får man utroligt meget Flak ind ved sådanne undersøgelser og at skille guldkornene fra møget er utroligt svært, forslagene skal bedømmes pr. komite etc. for overhovedet at kunne overse mængden – og catch 22 er at bedømmerne skal være meget åbne, og ha dyb forretnings / udviklings forståelse for at kunne se om ideerne faktisk har potentiale…..

  2. mortensaxnaes siger:

    Hej Klaush,

    Jeg er meget enig i dine betragtninger.

    Hvis du kigger på My Starbucks Ideas, så ser man netop at der kommer meget “Flak” ind, som har meget begrænset værdi. Det skaber yderligere et problem, da disse brugere forventer, at de bliver lyttet til. Sker dette ikke, får sådanne initiativer lige den modsatte effekt.

    Bedømmernes kvaliteter go forretningsforståelse er et meget spændende emne, som er svært kategorisere.

    Jeg er tilbøjelig til at give dig ret, men en af pointerne med brugerinvolvering er, at det kan være med til at bryde nogle rutiner og tankesæt, som er blevet indgroet i virksomheden og medarbejderne. Derfor har du ret i, at bedømmerne skal være ekstremt åbne, for at kunne rumme alle potentielle muligheder, men også have forretningsforståelse.

    Kimen til succes ligger i at få organisationen gearet til at håndtere inputs udefra og integrere dem som en naturlig del af virksomhedens innovative setup.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s