FACEBOOK MARKETING VISER RESULTATER


Webbureauet Dwarf udarbejdede i sidste måned en meget omdiskuteret analyse om danskernes forhold til Facebook, hvor de kritiserede potentialet for værdiskabelse og bundlinje ved Facebook marketing.

Der har været godt gang i debatten på specielt Kommunikationsforum, hvor der ikke uventet er kommet kritik af analysen fra de to førende Facebook marketingbureauer, Nodes og Komfo.

Debatten har været nuanceret, men jeg ville smide en for nyligt udkommet analyse fra det internationale analysebureau Nielsen, ind i debatten. Her refereret på emarketeer.com.

Hovedpunkterne i analysen er, at annoncer der indeholder et socialt element, som f.eks en anbefaling fra en ven, har langt større effekt end traditionelle annoncer. Selv awareness og købsintention steg ligeledes markant, viser analysen.

Jeg vil ikke negligere Dwarf’s analyse men understrege, at den socialt forankrede annonce klart er mere effektiv end traditionelle annoncer, hvorfor Facebook med deres 400mil brugere, heraf +2mil danskere, på ingen måde bør forbigås.

Debatten om effekt af earned media vs. paid media vs. owned media, har med Nielsen’s analyse, givet lidt mere indsigt i vigtigheden i at tænke en social dimension ind i det traditionelle marketing mix.

Jeg har tidligere skrevet om værdien af Facebook fan pages, hvor jeg referere til en analyse, der kommer frem til samme konklusion som Nielsen.

Om mortensaxnaes

Social media marketing konsulent
Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized og tagget , , , , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv en kommentar