Facebook Credits – Kan du sælge din bolig på Facebook?


Der har været meget snak om Facebook de sidste par uger og det meste har været en kritik af deres ændringer omkring privacy settings. Det er bestemt en relevant diskussion, men det har gjort at deres andre tiltag på f8 konference, har stået i skyggen privacy debatten.

Facebook Credit er et af de nye initiativer, som jeg tror vil få markant effekt på måden vi tænker marketing og salg. Basalt set, er Facebook Credits en virtuel betalingsenhed, som man kan bruge til at købe virtuelle gaver og bruge i forbindelse med gaming via Facebook apps. Men hvis man kender Facebook og Mark Zuckerberg’s ambitioner, så ved man, at de ikke lader sig begrænse til online goods, hvorfor at man må forvente, at Facebook Credits bliver en regulær betalingsenhed, som man kan bruge til at købe fysiske varer med.

Forestil dig, at en af dine venner køber en bog på Amazon.com og linker til den på Facebook. Det var lige den bog du stod og manglede, hvorefter du klikker køb på Facebook og betaler med Facebook Credits. Simpelt og meget viralt, og selvfølgelig deler du dit køb på Facebook igen, for gør du det, får du automatisk 10% rabat på dit køb.

Men hvorfor stoppe her? Hvorfor ikke give dig mulighed for at tjene penge på at anbefale produkter til dine venner? Forestil dig at du modtager Facebook Credits, hver gang du linker til et brand, eller en af dine venner køber et produkt, som du har anbefalet. Det virale potentiale er stort og effekten fra en salgsperspektiv vil være endnu større. Marketing folk vil sidder med et stort smil på læben, da anebefalinger gennem personlige netværk er en af de stærkeste promotions man kan få, så forvent at Facebook Credits bliver en af de helt store trends, når Facebook ruller denne mulighed fuldt ud.

Så vil nogle måske sige, at vi ikke er klar til dette skridt og at Facebook har prøvet noget lignende med deres Beacon initiativ, som de fik stor kritik for. Jeg tror, at markedet er modent nu og at Facebook har lært af deres fejltagelse og giver brugeren bedre mulighed for at styre, hvad de poster på deres profil. Blippy.com er et af de social product recommendation services, der forsøger sig på dette marked og har relativ stor succes.

Jeg kom til at tænke på dette scenarie, da jeg blev tippet om en ny Facebook applikation fra det danske boligsite Boliga. Applikationen giver Facebook brugerne mulighed for at sætte deres bolig tilsalg på Facebook og få deres venner til at hjælpe med at sælge den. Vi har alle set Facebook grupper, hvor folk forsøger at sælge deres boliger ved at poste billeder og få folk til at dele gruppen med deres venner. En ganske glimrende idé, som uden tvivl kan virke og nu sætter Boliga så denne trend i system, ved at samle boligsalg på Facebook ét sted. Smart.

Men tænk scenariet igennem og kombiner Boliga’s Facebook applikation med Facebook Credits. En ejendomsmægler tager gerne 50.000 kroner for at sælge en bolig, men som vi har set så mange gange før, så udfordrer nettet og hele web2.0 bølgen de traditionelle forretningsmodeller, ved at flytter fokus væk fra avisens statiske glitrede annoncer og over på netværk og viralitet gennem de mange dele muligheder.

Kombiner Facebook Credit og Boligas applikation og du har en meget stærk marketing cocktail. Jeg hjælper meget gerne en af mine venner med at sælge hans bolig og hvis jeg så får 1% af hvad mægleren tjener, så er det blot endnu en incitament for at jeg skulle dele hans bolig i mit netværk og mon ikke at nogle i mit netværk ville sende den videre for at få et salg i hus.

Om mortensaxnaes

Social media marketing konsulent
Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized og tagget , , . Bogmærk permalinket.

Et svar til Facebook Credits – Kan du sælge din bolig på Facebook?

  1. Jeg håber du får ret, Morten. Pt. er FB-credits ikke meget værd med mindre man gamer eller er clip-art entusiast. Blippy er et godt eksempel på, at markedet for social consuming er ved at være modent – og Facebook lader helt sikkert ikke den togvogn uforstyrret passere. At den ligefremme deling af forbrugsmønstre så vil hæve privacy-diskussionen til endnu et niveau kan der vist ikke herske tvivl om… Det bliver spændende at følge! Jeg blotter indtil videre gerne min forbrugersjæl for 1% mæglersalær.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s